دیدنی های آبگرم لاریجان کجاست

جاهای گردشگری آبگرم لاریجان کجاست

دیدنی های آبگرم لاریجان کجاست

دیدنی های آبگرم لاریجان کجاست | رِینه یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. مردم رینه از قومیت طبری هستند و به زبان مازندرانی رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است. شهر رینه در دوران باستان ورنه نامیده می‌شد.

دیدنی های آبگرم لاریجان کجاست
دیدنی های آبگرم لاریجان کجاست

شرایط خاص زمین‌شناختی دامنه‌های رشته کوه البرز، به‌خصوص در اطراف قله دماوند، به‌نحوی است که آب‌های زیرزمینی این منطقه املاح معدنی زیادی دارند و از خواص درمانی مختلفی برخوردار هستند؛ همین سبب شده است که چشمه‌های آبگرم این منطقه به‌دلیل خاصیت درمانی خود، مورد توجه گردشگران زیادی قرار بگیرند. تعداد زیادی از این چشمه‌های آبگرم در بخش لاریجان از شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارند؛ روستاهای ییلاقی و خوش‌ آب‌وهوای لاریجان در نزدیکی قله دماوند به‌واسطه چشمه‌های آبگرم خود شهرت دارند؛ روستای آبگرم لاریجان، یکی از این روستاها و از جمله جاهای دیدنی آمل به شمار می‌رود که نباید آن را از دست داد. گردشگران زیادی از لاریجان بازدید می‌کنند و همین، آن را به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق این استان تبدیل کرده است.

آبگرم لاریجان کجاست؟

  • آدرس: مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، نزدیک شهر رینه

 

آبگرم لاریجان، از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران به شمار می‌رود که گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند و از لحاظ گردشگری دارای قابلیت‌های زیادی است. آبگرم لاریجان می‌تواند یک مقصد گردشگری یک روزه‌ از مبدا تهران یا دیگر نقاط ایران باشد. چشمه‌های جوشان آبگرم لاریجان، از دل قله دماوند سرچشمه می‌گیرند و عمر زیادی دارند؛ علاوه بر این،‌ آبگرم‌های این منطقه از لحاظ درمانی خاصیت‌های زیادی دارند و همین سبب شده است تا روستای آبگرم لاریجان، امروزه از نظر گردشگری سلامت مورد توجه قرار بگیرد.

درجه حرارت آبگرم لاریجان حدود ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است

آبگرم لاریجان در نزدیکی شهر رینه لاریجان قرار دارد که به نام آبگرم رینه نیز شناخته می‌شود. فاصله آبگرم لاریجان از شمال شرق تهران حدود ۶۰ کیلومتر و از شمال شرق شهرستان دماوند حدود ۲۶ کیلومتر است. دمای آبگرم لاریجان حدود ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است و از این مقدار پایین‌تر نمی‌آید؛ مزه آب‌ها نامطبوع است و بوی هیدوژن سولفور دارند. رنگ آب‌های آبگرم لاریجان، زلال است و املاح بیکربنات منیزیم داخل آن، برای درمان بیماری‌های مفصلی بسیار مفید است.

مسیر دسترسی به آبگرم لاریجان

لاریجان در استان مازندران قرار دارد و راه دسترسی به آن در جاده هراز قرار دارد. برای رفتن به آنجا از مبدا تهران، باید حدود ۷۰ کیلومتر را در جاده هراز طی کنید و سپس در نزدیکی شهر گزنک از راه اصلی به طرف شمال غربی خارج شده و در مسیر کوهستانی و آسفالته‌ای حرکت کنید که با تابلوی «رینه، لاریجان» مشخص شده است. این جاده انحرافی با طول تقریبی ۱۸ کیلومتر، دارای دو خروجی از جاده هراز است که در فاصله دو کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و روستای لاریجان تقریبا در میانه آن قرار گرفته است. خروجی اول شما را پس از هشت کیلومتر و با گذر از روستای رینه به لاریجان می‌رساند؛ در خروجی دوم پس از پیمودن ۱۰ کیلومتر و پس از عبور از روستای گزانه به آبگرم لاریجان خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به آبگرم لاریجان

فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز برای سفر به آبگرم لاریجان زمان مناسبی هستند

سفر به آبگرم لاریجان در هر فصل از سال،‌ زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ صلابت دیدنی کوه دماوند نیز که در فصل‌های مختلف به شکل‌های گوناگون خودنمایی می‌کند به زیبایی‌های منطقه می‌افزاید. از این‌رو، انتخاب زمان سفر به آبگرم لاریجان بستگی به خود شما دارد.

فصل‌های بهار و تابستان از لحاظ سرسبزی مناطق اطراف، زمان بهتری به نظر می‌رسند؛ هرچند لذت غوطه‌ور شدن در آبگرم‌های کوهپایه دماوند، در فصل سرما دوچندان می‌شود. ابتدای فصل پاییز در روستای آبگرم لاریجان، آب‌وهوا نسبتا معتل و روبه خنکی است و می‌توان زمان خوبی برای انجام سفری پاییزی باشد؛ در فصل زمستان نیز احتمال بارش برف در روستای آبگرم لاریجان وجود دارد؛ ولی اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشید و بتوانید از مسیرهای کوهستانی عبور کنید، تجربه لذت‌بخشی در سفر در زمستان و آب تنی در آبگرم لاریجان را به‌دست می‌آورید.

خواص درمانی آبگرم لاریجان

املاح موجود در آب‌های آبگرم لاریجان شامل کلسیم، لیتیوم و گوگرد است که خاصیت درمانی زیادی دارند. این املاح سبب تحریک جریان خون، کاهش دردهای مفصلی و استخوانی، بهبود روند درمانی امراض پوستی، القای حس آرامش و موارد دیگری می‌شوند.

امکانات رفاهی آبگرم لاریجان

 

امکانات مختلفی در روستای آبگرم لاریجان فراهم شده‌اند تا اقامت برای گردشگران بسیار راحت باشد. از حوضچه‎‌های جکوزی و استخر تا واحدهای اقامتی،‌ همگی برای رفاه گردشگران در دسترس هستند. روستای آبگرم لاریجان، تنها یک آبگرم عمومی دارد که با پرداخت هزینه می‌توان از آن استفاده کرد.

جدا از این آبگرم عمومی، منازل و سوئیت‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها، حوضچه آبگرم خصوصی و کوچک دارند؛ در سال‌های اخیر نیز چندین هتل در این روستا افتتاح شده‌اند که امکانات مجلل‌تری را در اختیار افراد قرار می‌دهند که شامل استخر و جکوزی آبگرم و آب‌سرد است.

توجه داشته باشید که به‌علت افزایش بی‌رویه منازل مجهز به آبگرم که در اختیار گردشگران قرار دارند، چشمه آبگرم لاریجان کفاف همه را نمی‌دهد؛ از همین رو،‌ در وسط هفته، آب بین منبع‌های آب این منازل و سوییت‌ها تقسیم می‌شود؛ سپس، در روزهای آخر هفته، این منبع‌ها گرم و به حوضچه‌ها سرازیر می‌شوند؛ این کار،‌ خاصیت گوگردی آب را از بین می‌برد؛ پس حتما قبل از تهیه منزل یا سوییت در روستای آبگرم لاریجان، به این موضوع توجه داشته باشید تا بتوانید به‌خوبی از خاصیت درمانی آبگرم بهره ببرید.

شرایط بازدید از آبگرم لاریجان

 

آبگرم عمومی لاریجان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر در دسترس است

در روستای آبگرم لاریجان، تنها یک آبگرم عمومی وجود دارد که با پرداخت هزینه می‌توان از آن استفاده کرد؛ اگر تنها سفر می‌کنید، رفتن به آبگرم عمومی گزینه به‌صرفه‌تری است؛ اما چنانچه دوست ندارید به آبگرم عمومی بروید و قصد اقامت شبانه را نیز ندارید، می‌توانید سوییت‌ها و منازل مختلفی که در دسترس هستند را برای نیم روز یا به‌صورت شبانه کرایه کنید.

اقامت در آبگرم لاریجان

 

در روستای آبگرم لاریجان، سوییت‌ها و منازل اقامتی مختلفی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای نیم روز، یک شب یا چند شب اجاره کرد. علاوه بر این موارد، اتاق‌هایی نیز اجاره داده می‌شوند که هزینه پایینی دارند و از امکانات کمتری نیز برخوردار هستند. در این اتاق‌های خالی، علاوه بر فضای اتاق، یک اتاق آبگرم در حدود دو یا سه متر وجود دارد.

در روستای آبگرم لاریجان، سوییت‌ها و منازل برای نیم روز، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر کرایه داده می‌شوند. این منازل و سوییت‌ها دارای آبگرم هستند و بسته به امکانات داخلی، قیمت‌‌های متفاوتی دارند. اگر در سفر خود به آبگرم لاریجان، قصد اقامت شبانه را دارید، بهتر است که به هنگام عصر و غروب به این روستا سفر کنید، سوییتی را تا صبح فردا کرایه کنید و از شام و صبحانه محلی نیز لذت ببرید. به این صورت،‌ می‌توانید علاوه بر لذت بردن از آبگرم به‌صورت خصوصی، تجربه اقامت در این روستای تماشایی و خوش آب‌وهوا را نیز داشته باشید. سوییت‌ها و منازل برای اقامت شبانه از ساعت ۱۸ عصر تا ۱۰ صبح فردا کرایه داده می‌شوند.

جدا از سوئیت‌ها، منازل روستایی و هتل‌های مختلف در روستای آبگرم لاریجان، امکانات اقامتی مختلفی در ۵ کیلومتری این روستا، در شهر رینه نیز وجود دارد.

دیدنی‌های اطراف آبگرم لاریجان

روستای آبگرم لاریجان، به واسطه نزدیکی به قله دماوند، از طبیعی بسیار زیبا و تماشایی برخودار است؛ از همین رو، جاذبه اصلی این منطقه را می‌توان کوه دماوند دانست. جدا از کوه دماوند، جاذبه‌های دیگری نیز در اطراف آبگرم لاریجان وجود دارند که سفر شما را جذاب‌تر خواهند کرد.

 

غارهای کافرکلی

  • آدرس: مازندران، لاریجان

غارهای «کافر کلی» که به‌عنوان دخمه سنگی «کافر کلی» نیز شناخته می‌شود، سوارخ‌هایی هستند که با دست در دل کوه در حاشیه جاده هراز و در مسیر آمل ایجاد شده‌اند. قدمت تاریخی دخمه سنگی «کافر کلی» دقیقا مشخص نیست؛ اما به نظر می‎‌رسد که از آن‌ها به‌عنوان پناهگاهی به هنگام حملات استفاده می‌شده است.

 دشت لار

  • آدرس: مازندران، لاریجان، فاصله ۴۲ کیلوممتری از رینه

یکی از دیدنی‌ترین مناظر در فصل بهار، تماشای دشت‌های سرسبز و پر از گل است؛ دشت لار نیز از جمله دشت‌های بسیار خوب در مرز استان‌های مازندران و تهران به شمار می‌رود که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بسیار سرسبز و پر از گل‌های سرخ شقایق است؛ از همین رو، دشت لار به نام دشت شقایق‌های وحشی نیز شناخته می‌شود. از جمله دیدنی‌های دشت لار می‌توان به سد و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، رودها، کوه‌ها و مناظری تماشایی و خیره‌کننده اشاره کرد.

آبشار شاهاندشت

  • آدرس: مازندران، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت

آبشار شاهاندشت که با نام آبشار وانا نیز شناخته می‌شود، یکی از آبشارهای زیبای این منطقه به شمار می‌رود. ارتفاع زیاد این آبشار، به‌عنوان بلندترین آبشار استان مازندران، جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده است. ارتفاع آبشار شاهاندشت به حدود ۵۲ متر می‌رسد و از هشت بخش با ارتفاع‌های متفاوت تشکیل می‌شود. این آبشار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام شاه عباسی

  • آدرس: مازندران، آمل، لاریجان، روستای آبگرم لاریجان

از جمله بناهای معروف روستای آبگرم لاریجان، می‌توان به حمام شاه عباسی اشاره کرد. قدمت حمام شاه عباسی به دوره صفوی و سده ۹ هجری قمری باز می‌گردد. حمام شاه عباسی در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۳۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button